Hoofdpijn?

Wist u dat……

u met hoofdpijnklachten ook bij ons terecht kunt?
De international classification headache disorders maakt onderscheid tussen 4 primaire vormen van hoofdpijn.

1. Migraine
  2. Tension type Headache (spierspanningshoofdpijn)
  3. Cluster hoofdpijn
  4. Andere primaire vormen van hoofdpijn

Totaal worden en in de classificering 15 vormen van hoofdpijn benoemd welke in de meeste gevallen ook nog onderverdeeld in subcategorieën.

Binnen de Fysiotherapie en Manuele Therapie is binnen  de primaire vormen van hoofdpijn de 2. Tension Type  Headache (spierspannings) goed te beïnvloeden.
Deze vorm van hoofdpijn heeft de volgende kenmerken:
Dubbelzijdige hoofdpijn, een dukkend/ band gevoel om of op het hoofd, zeurend van karakter en langdurig aanwezig (niet aanvals-gewijs).

De fysiotherapeutische en /of manueel therapeutische behandeling kan bestaan uit: Verbetering van de houding, verbetering van de beweeglijkheid van de nek, vermindering van spanning in de nekspieren, verbetering van de spierfunctie van de spieren die dienen ter ondersteuning van de nek.
De laatst genoemde specifieke training therapie is in wetenschappelijk onderzoek (Castien et all) effectief gebleken in het behandelen van (chronische) Tension-type Headache. Hierbij werd gevonden dat de behandeling leidde tot 50% reductie van de hoofdpijn dagen, 50 % vermindering van de intensiteit van de pijnklachten en dat  25% van het effect is toe te schrijven aan training van deze spieren.

Naast de spierspanningshoofdpijn kennen we cervicogene hoofdpijn die met manuele therapie zeer effectief te behandelen is. Dit is een secundaire vorm van hoofdpijn. Deze vorm van hoofdpijn komt dan ook minder vaak voor.
Cervicogene hoofdpijn kenmerkt zich door:
Eenzijdige hoofdpijn in een bepaald gebied van het hoofd bijvoorbeeld de slaap of wenkbrauw. De hoofdpijn wordt opgeroepen of kan verminderen door houdingen en bewegingen van de nek.
De behandeling van deze vorm van hoofdpijn zal bestaan uit het opheffen van de bewegingsfunctiestoornis door mobilisatie en of manipulatie.

Op 08 juni 2017 hebben we samen met de huisartsen werkzaam in de Hagen een kennissessie gehouden over de diverse vormen van hoofdpijn om onze samenwerking ook rondom dit onderwerp verder te verbeteren.
Herkent u een van deze vormen van hoofdpijnklachten en wilt u een afspraak maken voor een behandeling of heeft u vragen over de mogelijkheden van fysiotherapeutische/manueeltherapeutische behandeling bij hoofdpijn neemt u dan gerust contact met ons op.
WW.FYSIOHENGELO.NL Tel: 074-2509288
manuele-therapie-bij-hoofdpijn-een-hoofdzaak-14-638 images