Van harte welkom op de website van Fysio Hengelo.
Fysio Hengelo werkt met een team van 7 fysiotherapeuten op 2 vestigingen: De Hagen en De Elsbeek.

Mythes/misvattingen bij lage rugpijn

Bijna iedereen krijgt wel eens in zijn of haar leven te maken met rugklachten. De manier waarop omgegaan wordt met de klachten of welke gedachten men heeft over klachten kan bepalend zijn voor de duur hiervan. Hieronder worden de vijf grootste mythes of misvattingen bij lage rugpijn beschreven.
rug 3
1: Ik moet rusten/liggen bij rugpijn.
In de eerste dagen na het ontstaan van lage rugpijn is het verstandig om zware lichamelijk activiteiten te vermijden. Maar er is sterk bewijs uit wetenschappelijk onderzoek dat actief blijven en het hervatten van dagelijkse activiteiten en hobby’s helpt in het herstellen van lage rugklachten. In tegenstelling met langdurig bedrust, wat geassocieerd wordt met hogere pijn en langdurigere werkverzuim.

2: Er moet een scan of foto gemaakt worden in verband met mijn lage rugpijn.
In de meeste gevallen van lage rugpijn is er geen foto of scan nodig. Alleen voor een kleine groep van patiënten zijn dit soort onderzoeken van belang. De fysiotherapeut is er op getraind om deze groep patiënten uit de grote populatie te screenen.
Ook is het verkeerd vertalen van de uitkomsten van foto’s/scans een probleem. rug2Vaak worden er degeneratieve processen gezien die ook gezien kunnen worden bij mensen zonder lage rugpijn. Oftewel is het mogelijk dat er een hernia wordt gezien op de scan wat de klachten van de patiënt niet per definitie kan verklaren!

3: Ik heb massage nodig voor het verminderen van mijn lage rugpijn!
Dit is helaas vaak niet waar. Alhoewel het voor pijnverlichting kan zorgen is dit vaak voor korte duur. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mobilisaties/manipulaties in combinatie met actieve oefentherapie effectiever is gebleken dan massage.

4: Door meer te bewegen kan er schade ontstaan aan mijn rug.
Wanneer men lichte lichamelijke activiteiten zal gaan doen zoals wandelen en fietsen wordt juist het lichaam gestimuleerd om zich te herstellen. Door je spieren te gebruiken wordt extra de circulatie aangezet wat herstel bevorderend werkt.

 

rug5: Als ik zit moet ik extra opletten dat ik rechtop zit.

Een vaak gemaakte fout bij lage rugklachten is dat wanneer men pijnklachten heeft extra rechtop gaat zitten en/of de rugsteun in de auto extra rechtop zet. Dit resulteert er echter in dat er meer compressie op de onderste wervels komt te staan. Wanneer je de rugleuning achterover zet en je goed achterin de stoel zit, belast je je lage rug minder.

 

Blijft u  klachten van uw lage rug houden? Blijf hier dan niet mee rondlopen en maak direct een afspraak bij onze praktijk.

Neem contact op:   074 250 92 88  /  praktijk@fysiohengelo.nl

Share This Post:
Schrijf je in voor Fysio Hengelo Tips