Wat is manuele therapie?

_MG_9344De manueeltherapeut verhelpt de functiestoornis van het gewricht door het toepassen van specifieke passieve mobiliserende bewegingen. Door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen kan de beweeglijkheid van de gewrichten snel worden vergroot. De pijn neemt dan af en de beweging van de gewrichten kan verbeteren.
Meestal is zacht trekken aan of duwen tegen de lichaamsdelen voldoende. Soms vult de manueeltherapeut deze behandelingen aan met gedoseerde impulstechnieken. De gewrichten worden dan sneller bewogen. Daarbij hoort men soms een knappend of krakend geluid. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk. Wij bieden met Fysio Hengelo dan ook manuele therapie aan.

Voor welke klachten is manuele therapie geschikt?
Veel klachten die veroorzaakt worden door stoornissen in de gewrichten kunnen door de manueeltherapeut positief beïnvloed worden. Daarbij kunt u denken aan:

– Hoofd- en nekpijn;
– Nek- en schouderklachten die doortrekken tot in de armen;
– Rugklachten hoog in de rug met rib en borstpijn; lage rugklachten;
– Bepaalde vormen van duizeligheid;
– Kaakklachten, eventueel in combinatie met nekklachten.

Of manuele therapie ook uw klacht kan verhelpen moet blijken tijdens het onderzoek bij de eerste behandeling.

Voor meer informatie kijkt u op: http://www.nvmt.nl/